08th Jun 2012 - Pahala Selepas Mati

ASSALAMUALAIKUM

jumaat tiba lagi
alhamdulillah tuhan masih lagi bagi kita nyawa

hari ini ct nak kongsi antara pahala-pahala
yang kita masih dapat nikmati walaupun sudah meninggal dunia

'Dari Anas r.a. berkata bahawa ada tujuh macam pahala yang dapat diterima seseorang itu selepas matinya.

1. Sesiapa yang mendirikan masjid, selagi masih ada orang yang masih menggunakan masjid tersebut untuk membuat amal ibadat :)

2. Sesiapa yang mengalirkan air sungai, selagi masih ada orang yang minum daripadanya :)

3. Sesiapa yang menulis mushaf, selagi masih ada orang yang membacanya :)

4. Sesiapa yang menggali perigi, selagi ada orang yang menggunakannya :)

5. Sesiapa yang menanam tanam-tanaman, selagi ada yang memakannya baik dari manusia atau haiwan.

6. Sesiapa yang mengajarkan ilmu yang berguna, selagi ia masih diamalkan oleh orang yang mempelajarinya.

7. Sesiapa yang meninggalkan anak yang soleh dimana anak itu sentiasa mendoakan kedua orang tuanya dan beristighfar baginya serta anak yang selalu diajari ilmu Al-Qur'an, maka orang yang mengajarnya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala anak itu sendiri.'


Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah S.A.W. telah bersabda :
"Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalnya melainkan tiga macam :

-Sedekah yang berjalan terus

-Ilmu yang berguna dan diamalkan.

-Anak yang soleh yang mendoakan baik baginya."

------------------------------



Jadi, janganlah kedekut sangattt duit tu nak bersedekah ye
dan jangan kedekut ilmu untuk di ajarkan pada orang lain,
anda jugak yang rugi nanti

Insyaallah kita semua akan jadi anak yang soleh solehah
Aamiin :)

24 comments:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

betul tu ctk..

meh kita nak sedekah 20sen dekat ctk.. ape no bank? kikiki..

ilmu? kita tak banyak ilmu tapi apa yang kita rasa perlu share,kita share dekat blog.. ctk amek lah ek.. tak yah bayar pun..

insya allah kita semua akan jadi anak yang soleh solehah dengan syarat taat dengan allah dan rasulnya serta kedua ibu bapa kita :)

syafiqakarim said...

nice ni beb.
insyaAllah. rezeki ada perlu di kongsi :)

Ct Mawa said...

thanks share info ni ^^

CikMai said...

wahhh besarnya pahala menyebarkan ilmu kan...

*mai harap mai jadi anak yang baik untuk kedua ibu bapa mai..

dan berharap juga punya anak soleh solehah suatu hari nanti.

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

nice info . tima kaseh na :)

-Incek Fik- said...

Jazakillahu khairan kepada Cik CTK atas perkongsian ilmu pada pagi Jumaat ni. Memang benar, bila matinya sorang anak Adam tu akan terputus segala amalannya kecuali 3 perkara:

1. Sedekah Jariah yang dibuatnya

2. Ilmu yang bermanfaat

3. Doa anak yang soleh kepada ibubapanya


Renung² dan selamat beramal!
:)

Hanamiko Sakura said...

sama-sama kita amalkan ^^
terima kasih atas info..

J.Syazwana said...

:')

anamizu kaito said...

insyaallah CTK.. takmo le dekut2 ni kan?? hehe






luv,
cik ana

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing CT...
Insyallah...sama2 kita amalkan..
tak rugi jika ada rezeki lebih kita kongsi bersamakan..

ⒷⒽⒶⒾ ⒸⓄⓄⓁ said...

betul , jgn kedekut sgt duit ni ,

ehh kucing ni pn comel la mcm tuan blog ni , hehehee ~~ :P

Boni JLL3 said...

sama2 lah kita mengamalkan apa yang telah di taip ini.. kerana ia sesungguhnya adalah amalan yang memang dituntut di dalam ISlam

nuyui a.k.a miss YUI said...

thnx coz sudi share bersama ~

Hiddy Asri said...

Sedekah:

*boleh tenangkan hati
*rezeki lg murah

I loiikeeee...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

Xperlu bsikap kedekut atau bkira... Lagi byk kita bersedekah.. Lagi dmurahkan rezeki kita sebenarnya...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

Xperlu bsikap kedekut atau bkira... Lagi byk kita bersedekah.. Lagi dmurahkan rezeki kita sebenarnya...

Tukang Karut said...

amin...

Mizz ErMa said...

ha ah..betul tu, kalo kita xmampu nk bina masjid ke, nk alirkan air sungai ke, cukup lah sekadar jadi anak yg soleh dan solehah dan xkedekut ilmu dan duet..tol x cik ct? hihi

izan mama mia said...

amin...

EyA edamanhatiku said...

lao cmtu ilmu yg eya bg pd sapa2 pn akn trus d guna..n eya hrap sgt2 spaya dpat jadi anak yg solehah (skang eya msh anak solehah in training) untuk parents eya n satu ari nnt eya akn dpt anak soleh gak.aminnn

amranaiman said...

pahala yg berpanjangan :D

Zul Fattah said...

InsyaAllah.. setakat ni masih belum jd taik hidung masin..

♥ p a a n i ♥ said...

thanks for this beautiful entry. A good reminder for myself! :)

tiefazatie said...

tq 4 sharing dear..=)

♥ Pengomen2 CTK ♥

Get this commentators widget

♥ Followers ♥

♥ Kisah Perempuan ♥

♥ Kisah Lelaki ♥

♥ Teman Baru ♥

♥ Surah Hari Ini ♥