12th Nov 2012 - Cinta : HOneymoon Konon :P

ASSALAMUALAIKUM
   
 Agama Islam mengharamkan "khalwat" ini kerana ianya diharamkan ke atas tunangan ini sehinggalah mereka diakad(ijab dan qabul) dan dinikahkan. Maka lepas akad (ijab dan qabul), maka haruslah bagi pasangan laki dan wanita ini untuk berdua-duaan tanpa menimbulkan fitnah lagi. Dan hikmah, faedah dan kelebihan "haram khalwat" ini ialah untuk mencegah terjadinya maksiat. 

Sabda Rasulallah saw yang bermaksud: " Tidak halal bagi seseorang lelaki berkhalwat dengan seseorang wanita yang tidak halal buatnya kecuali ditemani mahram (mahram-orang yang diharamkan nikah / kahwin dengannya. Maka orang atau pihak ketiga yang ada bersama-sama ketika mereka berdua berkhalwat itu adalah syaitan".

sumber : Tripod

7 comments:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

betul tu. tapi nafsu susah betul nak tahan. moga couple2 kat luar sana mampu bertahan sampai khwin termasuk saya..

Ujie said...

Mmg pelik bila ada yg g bercuti berdua..tapi blm kawin. salah dek adat melayu & agama Islam.

chiLleD...!! said...

btol3..huhu


eita said...

setuju sangat2 tu....

zaman sekarang ni..bertunag je dah macam suami isteri..berkepit je kemana

eita said...

klik nuff untuk ctk

chemay said...

hmmm zaman sekarang.
susah nak kawal semua benda kan.
makin jauh tersasar
:'(
moga kita semua selama2 saja.
aamiin

♥ Nana BamBam ♥ said...

kes mcm tu dah banyak berlaku skg..makin merisaukan,,

♥ Pengomen2 CTK ♥

Get this commentators widget

♥ Followers ♥

♥ Kisah Perempuan ♥

♥ Kisah Lelaki ♥

♥ Teman Baru ♥

♥ Surah Hari Ini ♥